sourzbeer.blogg.se

ÖL, SURÖL OCH LITE ANNAT

Min första öl - Hallon Berliner!

Kategori: Hallon Berliner - Första surölen.

 
 
Har smakat på suröl och fick idéen att köra den som ett första öl. Nu tänker ni säkert jag är helt borta i skallen som testar mig på ett suröl som första "batch". De är ju trots alt ganska många element som ska klaffa för att de ska bli bra! Men den som intet vågar intet vinner. Jag läste mig självfallet upp på ämnet och frågade runt på olika bryggarforum runt receptet och andra frågor jag hadde. Efter några dagar läsande osv så hadde jag receptet klart, i teorin iaf :P
 
Detta är bara ett extrakt recept, men de blev mycket bra! Jag valde att gå för "wort souring" vilket innebär att man  jäser med mjölksyra bakterier innan man tilför saccharomyces och därmed får sur öl snabbt! Kommer gå mer inn på detta i senare inlägg.
 
Receptet:
1.5KG Flytande Malt Extract
10 Liter vatten
Jäst: Safeale US-05
Bakteriekultur: Lactobacillus Delbrueckii I WLP677
Hallon: 150g/Liter (sekundärjäsning 7 dagar)
Humle: 25g Lublin AA 2.1% @15 min
Jästemp: 21°c
Flaskjäsning /kolsyrejäsning: 2 veckor
 
Jag gick tilväga såhär:
 
1. Kokar upp Flytande Bavarian Wheat CBW 1,5kg 65% Wheat Malt, 35% Mältat Korn i 10 liter vatten.
 

Kyler ner vörten till ungefär 22°c och tappar i min biltema vattenbehållare av mjukplast och tilsätter bakteriekulturen: Lactobacillus Delbrueckii I WLP677. Klämmer ut absolut ut all syre ur dunken, då lactobacillus trivs bäst i en syrefri miljö (anearob) Har man kolsyre tilgjänglit så kan man flusha ur syre ur en jäshink, då kolsyre är tyngre än syre och på så vis få en anearob miljö inne i dunken.
 
Efter 3 dagar hadde de hänt en del i behållaren och de va en tydlig syra i vörten. Hadde inga Ph-remsor vid detta läget, så gick bara på smaken. De syns att även Lacto har bildat lite kolsyra under dom 3 dagarna, även fast de är väldigt små mängder
 
Värmer nu upp vörten på nytt och ger den ett kok på 15 minuter så jag dödar lacto och slår i hummlegivan.
Tar nu även ett prov: OG 1.053
 

4. Kyler vörten till 20° grader, tillsätterUS-05 jäst och låter jäsa som normalt.
 
5. Efter 10 dagar tappar jag över til sekundär med 150g hallon pr liter och låter jäsa ut ytterligare i 7 dagar.
 
Så fick den då stå i 7 dagar tills de va dags att tappa över på flaska.. Eftersom de blev ganska mycket bottensats och druv från hallonen så tappade jag ungefär 2 liter. 
 
Flaskjäsning skedde vid ungefär 24°c i 14 dagar. 
 
 
 
 
Jag måste säga att jag är mycket nöjd med slutresultatet då de är min första öl. 

Grym törst släckare!
Den smakar friskt, naturligt, godt syrligt och är helt klart en bra grund att bygga vidare på. Finns absolut ingen alkohol smak, nått som kan va lite farligt när den håller straks över 5% Vol. 

Vi som smakade är väl överens om att de smakar som om man skulle plocka ett hallon direkt från busken och slänga i munnen, nått jag verkligen ser som positivt 

De jag skulle vilja ändra på är "kroppen" i ölet.. Skulle vilja ha lite mer munn känsla då de är lite vattnigt.. Funderar på att brygga nästa sats med lite Maltodextrin och se om de hjälper. Skulle även vilja ha liiiiiiiiiiiite, liiiiite sötma.. Så jag kommer även testa mig fram med extremt små mängder stevia. 

Det här är garanterat en favorit hos brudarna!
Kommentera inlägget här: